Crowdfunding

Bij beleggen denk je waarschijnlijk als eerste aan het beleggen van je spaargeld op de beurs. Er is echter nog een andere manier om geld te beleggen. Je kunt ook kiezen voor crowdfunding. Letterlijk betekent crowdfunding geld binnenhalen bij het grote publiek. Bedrijven gaan bij crowdfunding dus op zoek naar mensen die bereid zijn om te investeren in hun bedrijf. Jij kunt een van die investeerders zijn.

Bedrijven die geld willen binnenhalen met crowdfunding maken op een campagne aan op een online platform. Ze informeren op die manier zoveel mogelijke investeerders over hun plannen. Ook vragen ze of deze mogelijke investeerders bereid zijn om te investeren in hun plannen. De initiatiefnemer van crowdfunding wil zijn plannen met zijn bedrijf dus niet financieren met een bepaalde hoeveelheid geld ineens, zoals een lening bij de bank, maar door een grote groep mensen. Hij kan zijn plannen realiseren als er voldoende investeerders worden gevonden.

Crowdfunding is ook marketing

Voor bedrijven is crowdfunding niet alleen een manier om geld binnen te halen. Door zich te presenteren op een platform krijgt een bedrijf naamsbekendheid. De investeerders zien de plannen zitten. Het zijn dus geen gewone investeerders, maar ambassadeurs van het bedrijf. Door crowdfunding krijgt een bedrijf en zijn producten of diensten vaak veel positieve publiciteit.

Investeren kan rendement opleveren

Besluit je om te investeren in een bepaald plan op een crowdfunding platform? Dan hoop je waarschijnlijk dat deze investering rendement oplevert. De tegenprestatie voor je investering kan een terugbetaling van je inleg met rente zijn. Het is ook mogelijk dat je kunt meedelen in de mogelijke winst van de gerealiseerde plannen.

Crowdfunding is niet zonder risico’s

Sta je op het punt om te investeren in een crowdfundingproject? Bedenk dat die investering niet zonder risico is. Er zijn geen garanties dat het door jou ingelegde geld daadwerkelijk goed wordt gebruikt. Een project kan bijvoorbeeld niet goed van de grond komen. Er kan bijvoorbeeld misbruik gemaakt worden van het door jou geïnvesteerde geld. In die gevallen ben je het door jou geïnvesteerde bedrag niet zelden kwijt.

Hoe kun je risico’s vermijden?

Hoe kun je vermijden dat je geld kwijtraakt bij crowdfunding? Door eerst goed onderzoek te doen, voordat je besluit om een geld te investeren in een bepaald project.

  • Je kunt googelen om meer te weten te komen over de personen achter het project. Vind je informatie over die personen? Zijn ze wellicht betrokken bij eerdere succesvolle projecten?
  • Is het project, gelet op de genoemde periode en het genoemde benodigde bedrag, hoogstwaarschijnlijk realiseerbaar. Wat wordt door de initiatiefnemer getoond. Schetsen ze bijvoorbeeld alleen maar een idee, ot tonen ze bijvoorbeeld ook een ontwerp.
  • Is het platform dat door de initiatiefnemers wordt gebruikt te vertrouwen? Heeft het platform een geschiedenis? Is er een afdeling veel gestelde vragen? Wordt er iets vermeld over de voorwaarden van crowdfunding. Helaas hebben crowdfundingplatforms geen keurmerk. Je moet dus zo goed mogelijk zelf controleren of het een betrouwbaar platform is.

De voordelen van crowdfunding

Crowdfunding heeft een aantal voordelen:

  • Heb je een plan op een crowdfundingplatform geplaatst? Doorgaans wordt door een platform snel bepaald of het een financieel haalbaar plan betreft, vaak al binnen 48 uur. Dast is dus aanmerkelijk sneller dan een kredietaanvraag bij een bank. De snelheid waarmee investeerders investeren in je plan heb je niet in eigen hand. Doorgaans heb je al naar enkele weken zekerheid. Projecten die na een maand nog niet zijn voldoende geld hebben binnengehaald hebben kennelijk weinig interesse van investeerders. Doorgaans vindt een goed project, zo leert de ervaring, snel voldoende investeerders.
  • Banken zijn vaak niet bereid om startups te financieren. Voor startups kan crowdfunding een goede financieringsmogelijkheid zijn, zeker als ze ook eigen vermogen hebben. Het eigen vermogen kan dan worden gebruikt als vangnet voor het risico, terwijl financiering middels crowdfunding extra financiering en publiciteit oplevert.
  • Crowdfunding kan een bijdrage leveren aan innovatie. Banken vinden een nieuw idee van een ondernemer, een nog niet bewezen concept, doorgaans een te groot risico om te financieren. Wellicht kan die ondernemer wel een groep mensen (crowd) overtuigen van de haalbaarheid van zijn nieuwe idee. Zo ja, dan kan hij de financiering van zijn nieuwe idee realiseren en zijn innovatieve product op de markt brengen.

Crowdfunding is, mede dankzij de genoemde voordelen, een populaire aanvulling op de financieringsmogelijkheden voor ondernemers. In 2012 werd er door crowdfunding voor een bedrag van € 14 miljoen geïnvesteerd. In 2018 was dat bedrag al opgelopen tot circa € 373 miljoen.Crowdfunding is, mede dankzij de genoemde voordelen, een populaire aanvulling op de financieringsmogelijkheden voor ondernemers. In 2012 werd er door crowdfunding voor een bedrag van € 14 miljoen geïnvesteerd. In 2018 was dat bedrag al opgelopen tot circa € 373 miljoen.

De nadelen van crowdfunding

Deze manier van financiering heeft ook een aantal nadelen:

  • Door de presentatie van hun bedrijf op een platform laten ondernemers mogelijke investeerders in de keuken van hun bedrijf kijken. Wellicht vind je dat als ondernemer niet prettig. Aangeraden wordt om dan op zoek te gaan naar een andere financieringsvorm.
  • Heb je gekozen voor een bepaald platform? Je kunt je afvragen of dit platform stabiel is. Waarschijnlijk hebben niet alle ruim 150 platforms in Nederland op den duur bestaansrecht. Aangeraden wordt om te kiezen voor een krachtig en groot platform. Via zo’n platform zijn al vele financieringsaanvragen gehonoreerd. Bovendien staan achter deze platforms duizenden investeerders.
  • Het door investeerders beschikbaar gestelde geld wordt vaak met een rentevergoeding terugbetaald. Die te betalen rentevergoeding kan door sommige bedrijven als hoog worden ervaren. Bedenk echter dat leningen via crowdfunding doorgaans leningen zonder hypothecaire dekking zijn. Voor een dergelijke lening vraagt een bank, als de lening al wordt verstrekt, ook een hoge rente.

Crowdfunding en de startende ondernemer

Je bent als startende ondernemer op zoek naar financiering voor je bedrijf. Je denkt met crowdfunding het benodigde startkapitaal te kunnen vergaren. Waar moet je bij het opzetten van een crowdfundingcampagne op letten? Enkele tips:

  • Natuurlijk moet crowdfunding bij je passen. Past deze financieringsvorm bij jou? Je moet dan een concreet plan hebben, zodat je duidelijk kunt aangeven waarvoor je een lening nodig hebt. Ook moet je door een goede presentatie voldoende mensen enthousiast weten te maken over je nieuwe bedrijf. Bovendien moet je mogelijke investeerders een goede tegenprestatie kunnen bieden.
  • Er zijn heel veel platforms. Besteed voldoende tijd aan het selecteren van het juiste platform. Enkele bekende Nederlandse platforms zijn Collin Crowdfund, Oneplanetcrowd, Funding Circle, ZIB Crowdfunding, Leapfunder, Kapitaal Op Maat en CrowdAboutNow.
  • Natuurlijk moet je een concreet investeringsplan opstellen. In dit investeringsplan maak je plannen, doelstellingen en acties compleet. Met een goed onderbouwd investeringsplan kun je potentiële investeerders hoogstwaarschijnlijk overtuigen.
  • Aangetoond is dat een passende beloning zorgt voor een hogere respons. Je moet tegenover de investering van mogelijke investeerders dus een zekere beloning zetten.
  • Bedenk dat bij crowdfunding emotie een rol speelt. Vertel daarom een persoonlijk verhaal. Laat zien waarom het bedrijf zo belangrijk voor je is. Een investeerder die zich betrokken voelt bij je bedrijf zal eerder investeren.
  • Begin je promotie met het benaderen van mensen in je netwerk. Je vrienden en bekenden kunnen je helpen om je plannen onder de aandacht van nog meer mensen te brengen. Een volgende stap is het benaderen van onbekenden. Benader bijvoorbeeld bedrijven en brancheorganisaties. Ook kun je groepen benaderen op Linkedln.